Welcome in Cape town

26 april 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hoii allemaal,

Vandaag, om 10.10 schrijf ik mijn eerste reisblog in Kaapstad. Wat heb ik de afgelopen drie dagen al veel meegemaakt. Op zondagmiddag rond half één zijn mijn ouders, zusje en ik vertrokken naar Schiphol. Er was hele erge drukte verwacht, dus wij zijn op tijd weg gegaan. Eenmaal op Schiphol aangekomen bleek het allemaal wel mee te vallen. Na de koffers te hebben ingecheckt, wilden we iets gaan drinken. Dit hebben we gedaan bij 'Hello goodbye'. Tot mijn grote verbazing waren Eva, Aafke en Lisa naar Schiphol gekomen om mij uit te zwaaien, super lief! Na het drinken kwam het moeilijkste gedeelte van de dag, afscheid nemen. We hebben nog een aantal foto's gemaakt en toen moesten Julia en ik toch echt naar de douane lopen. Bij de douane stonden Eva en Ilona ons al op te wachten. Het is een wonder, maar ik werd niet aangehouden bij de douane (dat is normaal wel het geval)!  Na de douane hebben we nog even moeten wachten tot we gingen boarden. Bij het boarden bleek dat er teveel passagiers een handkoffer mee wilde nemen en dat de koffer van Ilona 'te groot' bleek te zijn. Terwijl Ilona haar koffer moest inchecken voor de ruimtebagage moesten Eva, Julia en ik alvast doorlopen. In alle haast heeft Ilona een aantal spullen uit haar handkoffer gepakt en in haar handtas gelegd. Het taxiën naar de vliegbaan heeft in totaal langer geduurd dan de gehele vlucht (althans zo voelde het). Nadat we in Frankfurt waren geland, hebben we wat gegeten bij de Mac. Op ons ticket stond dat we naar gate B23 moesten en daarnaast lag de Mac, dat kwam dus goed uit. Een half uur voor we moesten boarden, zijn we naar de gate gelopen, maar wat bleek er was een gatewijziging (die niet was omgeroepen). Dus wij hebben in een half uur tijd van gate b23 naar Z66 gerend( ja zo groot is het vliegveld!). We moesten zelfs met een skyliner naar een ander vertrekgebouw en weer door de handbagage controle. In alle haast waren we allemaal onze gevulde waterflesjes vergeten leeg te gooien. Silke werd daarom aangehouden, omdat ze dachten dat Silke een explosief bij zich had, dat geloof je toch niet! Eva, Julia en ik zijn alvast naar de gate gerend om aan te geven dat Ilona, Silke en Amber aan zouden komen, maar dat het nog even zou duren. Silke werd ondertussen gefouilleerd en moest vragen beantwoorden. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen! Met 'bezwete koppies' zijn wij het vliegtuig in gestapt.  Het vliegtuig die ons naar Kaapstad zou brengen was groot. In elke stoel zat een tablet waarop je films kon kijken of andere dingen kon doen. Een groot gedeelte van de vlucht heb ik heerlijk geslapen, alleen een beetje last gehad van spierpijn. De volgende dag kwamen we aan in het zonnige Kaapstad. We moesten eerst door de douane, waarbij de mensen ons streng aankeken. Er zijn ons gelukkig geen vragen gesteld!  Bij de bagageband aangekomen, hebben we allemaal onze koffer gekregen. De Ray-ban zonnebril van Ilona bleek echter uit haar handkoffer gehaald te zijn. Dus zijn we naar een loketje geweest om aan te geven dat er iets kwijt was. Ilona heeft een formulier mee gekregen en vervolgens zijn we opgehaald door Dani. Dani is de eigenaar van het gastgezin waar Julia en ik de tweede maand zullen verblijven. Dani heeft ons deze dag al verschillende mooie plekjes laten zien, zoals National park Kirsten Bosch, het surfstand van Muizenberg en de mooiste route langs de Atlantische oceaan, Chapmans peak drive. In een woord fantastisch! Verder zijn we ook langs de townships gereden, waar mensen in armoede moeten leven. Er is een heel groot verschil in wijken als je kijkt naar armoede en rijkdom. 'S avonds hebben Julia en ik meegegeten bij Dani. De volgende dag moesten Julia en ik vroeg op. We zouden die dag naar onze stageschool gaan en we konden meerijden met Chris. Chris is de leerkracht die op onze stageschool werkt en waarbij we in het tuinhuis mogen verblijven. Chris vertrekt alleen heel erg vroeg in de morgen, namelijk om 06.30 terwijl de scholen past beginnen om 07.45. De gehele staff wist al dat Julia en ik zouden komen. We hadden verwacht dat we alleen een kennismaking zouden hebben met de school, maar we zijn gisteren al de gehele dag gebleven. We hebben een rondleiding gehad door de school.  De school bestaat uit meerdere gebouwen en ziet er erg mooi uit. De school heeft een eigen zwembad, tennisbaan en sportveld.  Na de rondleiding zijn Julia en ik naar onze stagegroepen gebracht. Ik ben ingedeeld in grade vier, dat betekend dat de kinderen 9/10 jaar oud zijn. Ik heb een kort introductiespel gedaan, zodat de kinderen mij leren kennen. Ik heb een hele aardige mentor die mij hielp als ik een woord niet wist ( wat gelukkig bijna niet voorkwam). Na het introductiespel zijn we naar de assembly gegaan. Bij de assembly worden kinderen met een knappe prestatie beloond met een certificaat. De assembly werd geopend met een presentatie over het keuzevak technologie, waaraan kinderen vanaf tien jaar aan mee konden doen. Na schooltijd moeten de kinderen allemaal één keuzevak kiezen zoals een sport, dramaclub, schilderclub of andere clubs. Tijdens de assembly worden presentaties gegeven, zodat kinderen zich voor clubs kunnen inschrijven. De kinderen mogen zelf kiezen in welk keuzevak zij zich willen verdiepen. Na de presentatie werden de certificaten uitgedeeld en werd het nationale volkslied gezongen. Julia en ik wisten een deel van het volkslied nog en konden dus deels meezingen. Na de assembly zijn de kinderen teruggegaan naar hun eigen klassen. Het is me op deze eerste stagedag opgevallen dat de kinderen allemaal het zelfde werk maken en dus op het zelfde niveau werken. Daarnaast word de uitleg gegeven op een mat, waarbij de kinderen op de mat gaan zitten en de leerkracht op een krukje ervoor gaat zitten. International school is een privé school en dat kan ik merken doordat de kinderen uit verschillende landen komen zoals Engeland, China en Amerika. De school maakt gebruik van verschillende soorten technologie zoals tablets en computers. Dit had ik niet verwacht! De kinderen hebben vandaag meerdere vakken gehad zoals muziek, literatuur, ict en rekenen. Na de schooldag heeft Chris ons weer meegenomen naar het tuinhuisje en hebben Julia en ik heerlijk in de zon gezeten. We hebben samen met Helen ( de vrouw van Chris) boodschappen gehaald en een nieuwe simkaart gekocht.

Op dit moment is het aan het regen in Kaapstad. Het heeft hier al weken niet geregend dus de inwoners van Kaapstad zijn blij, maar wij niet zo blij mee. Julia en ik hoeven vandaag niet naar stage en we wilden eigenlijk leuke dingen gaan doen. Vanavond gaan Ilona, Eva, Julia en ik naar de koningsnacht. Dus ik zal zo meteen het cadeautje van mijn vriendinnen gaan openen, ben benieuwd!

Tot de volgende keer!

X Noortje

1. Esther:
    26 april 2017
    Nou het begon al spannend. Veel plezier nog en jou kennnende komen er nog meer spannende verhalen.
  2. Annette:
    26 april 2017
    Geweldig juf Noortje, wat een belevenis.
    En wat ontzettend leuk geschreven.
    Ben benieuwd naar het vervolg.
  3. Ellen:
    26 april 2017
    Wat een belevenissen!! Geniet ervan. Ik kijk al weer uit naar het volgende blog :)