Afscheid nemen doet soms pijn

5 juni 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hee!

Het is alweer even geleden dat ik m’n laatste blog heb geschreven. Dit komt omdat ik de afgelopen twee weken met m’n ouders op vakantie was. Na elke vakantie komt er een einde aan de vrijheid!

Zaterdag was het zo ver! Afscheid nemen van m’n paps, mams en Lotte was niet makkelijk, maar goed over vijf weekjes en ik alweer thuis! Ik begin nu toch wel een beetje te verlangen naar appelmoes met een warme frikandel.  De tijd gaat zo snel hier. De afgelopen twee weken heb ik Kaapstad aan m’n ouders en zusje laten zien. Ook hebben we de Garden route gereden, waarbij we vele mooie bezienswaardigheden van Zuid-Afrika hebben mogen bewonderen. Voordat m’n ouders en zusje kwamen heb ik afscheid genomen bij de Internationale school van Kaapstad. Ik heb van mijn mentor een EXCELLENT gekregen voor mijn stage! Met vele complimenten en knuffels op zak heb ik ISCT verlaten. Ik heb daar een super tijd gehad waar ik veel heb mogen leren over regels opstellen en consequent blijven. Aangezien mijn mentor dat niet deed, wat resulteerde in complete chaos, heb ik de kinderen wel geprobeerd aan te leren. Ik kreeg van de kinderen terug dat ze dit als prettig hebben ervaren. Van de ‘stuiterbal’ van de klas kreeg ik dit zelfs te horen! Terwijl hij niet altijd blij was met de regels die ik opstelde. Nadat Julia en ik terugkwamen van stage heb ik boodschappen gehaald voor m’n zusje en ouders. De volgende morgen (zaterdag 20 mei) ging mijn wekker vroeg af! Ik ging mijn ouders en zusje namelijk verrassen op het vliegveld. Met de Uber ben ik naar het vliegveld gereden. Eenmaal op het vliegveld heb ik even moeten wachten, maar het was het wachten meer dan waard. Het moment dat ik m’n ouders en zusje zag, was heel apart! Ik had ze een maandje niet gezien, maar het voelde onwerkelijk dat ik ze het mooie Kaapstad zelf mocht laten zien. De eerste twee dagen hebben we in Century City verbleven in een heel mooi appartement! We zijn de eerste dag uiteten geweest bij V&A Waterfront. De dag erop ben ik met m’n ouders & zusje de Tafelberg op gegaan. Er waren geen wolken dus hadden een mooi uitzicht. Na de tafelberg wilde ik graag een mooi strandje laten zien. We hadden alleen problemen met de Tomtom die niet wilde opladen. Toen we eindelijk bij Llandudno strand kwamen, lag daar tot m’n grote verbazing Julia met haar ouders. Nadat we even hadden geklets, hebben we een heerlijke strandmiddag gehad. ’s Avonds zijn we naar het grootste winkelcentrum van Kaapstad, Canal Walk, geweest.  Ons appartement lag namelijk naast dit grootste winkelcentrum. Vanaf maandag hebben we de mooie tuinroute gereden. We zijn van Kaapstad naar Swellendam gereden. Het viel me tijdens het rijden op dat er vele bosbranden zijn geweest de afgelopen tijd. Vele hectares waren namelijk zwart van as. Naast zwarte vlaktes hebben we vele mooie dingen gezien. We hebben zelfs onderweg wilde apen gezien! Hier noemen mensen wilde apen Baboons. In Swellendam verbleven we in een luxe tent. ’s Avonds hebben we heerlijk gebraaid en bij het kampvuur gezeten. De volgende morgen zijn we naar Oudshoorn gereden. In Oudshoorn wilde we eigenlijk naar een waterval, maar deze was gesloten voor publiek. We zijn daarom doorgereden naar WIlderness, waar we bij Victoria Bay naar surfers hebben gekeken en een lekker visje hebben gegeten. Van Oudshoorn zijn we de volgende dag naar Knysna gereden. In de buurt van Knysna zijn we naar een olifantenpark geweest. Bij het olifanten park hebben we de olifanten mogen voeren en aaien. Het was een bijzondere ervaring, aangezien we nog nooit zo dicht bij een olifant waren geweest! Naast het olifantenpark hebben we in Plettenberg (in de buurt van Knysna) een safari gedaan. Dit was ook super gaaf! We hebben de Big five mogen spotten, maar helaas hebben we ze niet allemaal gezien. Van Knysna zijn we vervolgens weer teruggereden naar Swellendam waar we weer een nachtje hebben verbleven. In Swellendam was een markt waar we vervolgens even overheen hebben gelopen. In een oude boerderij werden vervolgens optredens gegeven en hebben we even iets gedronken.  De volgende dag zijn we naar Hermanus gereden, waar we hadden gehoopt om een walvis te spotten. Helaas hebben we er geen gezien! We zijn ook langs Cape Aghulhas gereden. Dit is het zuidelijkste puntje van Afrika. Vele mensen denken dat Cape of good hope dat is, maar schijn bedriegt!  In Hermanus hebben we een stuk gewandeld langs de kust en hebben we een lekkere pizza gegeten in een Italiaans restaurant.  Vanuit Hermanus hebben we een mooie route langs de vele mooie stranden gereden. In Simons Town hebben we een nachtje verbleven. Daar hebben we de pinguïns op boulders beach bewonderd en zijn we naar Cape of good hope gereden. Cape of good hope is het zuidwestelijkste puntje van Afrika.  De volgende dag zijn we via een hele mooie bergroute, Chapmans peak drive, teruggereden naar Kaapstad. Hier hebben we de laatste vier dagen van de vakantie verbleven in hetzelfde appartement in Century city. De laatste dagen hebben we o.a. robbeneiland, Townships tour, Stellenbosch en verschillende strandjes bezocht. Het was een geweldige vakantie die ik niet snel zal vergeten!

Afgelopen zaterdag hebben m’n ouders mij afgezet bij Dani en Jola. Hier zal ik de komende drie weken verblijven. Bij Dani en Jola verblijven naast Julia en ik, twee andere mensen, Mienke en Martyn. Mienke is een nichtje van Dani en Jola en zij woont voor onbepaalde tijd bij haar oom en tante. Martyn is geboren en getogen in Zuid-Afrika, maar hij studeert sinds twee jaar in Nederland aan de hogeschool in Utrecht. Hij is hier voor twee maanden op stage. Nadat m’n ouders en zusje weg waren, zijn we gaan surfen bij Muizenberg. In Muizenberg was een surfcompetitie dus het was lekker druk in het water. Gisteren zijn we met z’n zessen naar Franschhoek geweest. Daar hebben we van muziek genoten. De neef van Diane ( de vrouw waar Silke en Amber verblijven) gaf een optreden. Het optreden werd gegeven in een restaurant. Daar hebben we dan ook lekker gegeten. Vanmorgen ben ik voor het eerst naar Simon van der Stel primary geweest. Deze school is heel anders dan ISCT. Het eerste verschil is dat de kinderen en leerkrachten bij Simon van der Stel Afrikaans praten en niet Engels. Het Afrikaans en Nederlands lijken wel op elkaar, maar als kinderen/ leerkrachten onderling praten, kan ik het lastig verstaan.  Een ander verschil is de indeling van het klaslokaal, bij Simon van der Stel is er minder ruimte beschikbaar in de klaslokalen. De kinderen zitten aan ‘old school’ houten bankjes met tafels. Tevens is er geen projector in de klas aanwezig, maar een krijtbord. Ook krijgen de kinderen op een andere manier les. De leerkracht schrijft namelijk een som op het bord, de kinderen werken het uit en gaan aan het werk. Vandaag is de inspectie langs geweest om te kijken hoe de leerkrachten les geven. Ik heb vandaag m’n eerste lessen al gegeven! Er was geen leerkracht voor netbal dus vroegen ze of ik het wilde geven. Daarnaast heb ik Engels gegeven. Ik ben in grade 5 geplaatst, in Nederland noemen we dat groep 7.  Ik ben erg benieuwd hoe ik groep 7 ga vinden aangezien ik nog nooit groep 7 heb gehad. Op deze school zal ik drie weekjes verblijven.  Na drie weekjes heb ik nog 2 weekjes vrij en dan gaan we alweer naar huis.

Tot snel!

X

1. Annette:
    5 juni 2017
    Wat mooi geschreven en wat een belevenis Noortje.
    Veel succes nog.
  2. Gea Snijders:
    5 juni 2017
    Wat heerlijk om te lezen. Kan me goed voorstellen dat het een beetje pijn doet om weer afscheid te nemen. Deze tijd krijg je niet gauw terug. Geniet er zoveel mogelijk van. Vlg mij gaat dat ook wel lukken.
    PROFICIAT met je geweldige beoordeling. Knuffel uit Limburg van ons allemaal