Goodbye Juf Noortje

24 juni 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Alweer even geleden dat ik een blog heb geschreven. De afgelopen 3 weken  zijn voorbij gevlogen. Ik weet nog goed dat ik begon met stage lopen op Simon van der Stel. Ik heb helaas weinig lessen kunnen geven, maar daarentegen heb ik wel veel lol gehad met de kinderen. De kinderen hebben afgelopen twee weken examens gehad. Nadat ze elke dag een examen hadden gemaakt, heb ik de kinderen voor mezelf gehad. In de tijd liet ik de kinderen leren, maar daarnaast heb ik ook diverse spellen met de kinderen gespeeld. Een van de spellen die ik vaak heb gespeeld was Hangman (galgje). Ik gebruikte vaak typisch Nederlandse woorden zoals Molen, tulpen of kaasmarkt. Door dit spel zijn de kinderen meer te weten gekomen over Nederland. De kinderen waren erg geïnteresseerd naar Nederland. Ook hebben de kinderen vaak de vraag gesteld of een getrouwd was. Op mijn linker ringvinger draag ik namelijk een ring en in Zuid-Afrika betekend een ring om je linker vinger dat je getrouwd bent. Naast galgje heb ik ook moordenaartje, wie is het, levend memory en museum bewaker gespeeld. In de klas heb ik het beurtenbakje geïntroduceerd, omdat de kinderen zo enthousiast waren en allemaal de 'leider' wilden zijn bij een van de spellen. Vervolgens kwam het probleem: wie trekt de naam uit de bak.  Daar had ik dan een kort antwoord op: de juffrouw trekt de naam uit de doos. Het Afrikaans en het Nederlands lijken erg op elkaar. Het is grappig om te horen dat sommige Nederlandse woorden een complete andere betekenis hebben in het Afrikaans.

Naast stage lopen heb ik ook vele leuke dingen kunnen doen. Samen met de anderen heb ik kunnen genieten van het mooie Kaapstad. In Kaapstad zijn vele markten, waarvan we er een aantal hebben bezocht. Het valt me op dat een Kaapstad de markten altijd voedsel verkopen.  Een van de markten waar we zijn geweest heet: Green market square. Dit is een marktje met allerlei souvenirtjes. Het is gebruikelijk om af te dingen. Dit hebben we dan ook met veel plezier gedaan. De verkopers waren daar alleen niet altijd even blij mee. Het was triest om te zien dat er veel bedelaars rondliepen. Moeders met kinderen op de arm vroegen om een beetje geld. Een van de bedelaars werd zelfs boos op ons omdat we geen geld wilden geven. Naast shoppen hebben we ook nog heerlijke wijn geproefd bij Avontuur wine estate. Deze wijnboerderij lag op een prachtige plek met uitzicht op de bergen. Rondom de wijnboerderij waren paarden aan het grazen in het gras. Naast wijntjes drinken moet er ook gesport worden. Samen met Ilona heb ik de Parkrun gelopen. Hier komen elke zaterdag honderden mensen op af om vijf kilometer hard te lopen door het park van Wynberg. De dag ervoor had het geregend dus het was mooi modderig op het parcours. Ook heb ik nog met Julia een workout gedaan in op onze slaapkamer. Een paar dagen later hadden we nog spierpijn, dus je kunt zelf wel invullen hoe fanatiek we hebben gesport. Samen met Silke, Amber, Ilona, Eva en Julia hebben we ook voor het laatst gesurft. In vier lessen tijd hebben we alle zes leren surfen. We kunnen staan op het surfboard en dat is al heel wat. Het was een super ervaring dat ik nooit had willen missen!

De afgelopen weken zijn we een aantal keren uit geweest bij Madison. Dit is een club waar ze allerlei muziekstijlen draaien. We hebben ons elke avond daar prima kunnen vermaken. Samen met Ilona, Julia en Eva ben ik ook nog een avond wezen bowlen. Nadat we een potje hadden gebowld, zijn we naar de bios geweest. We hebben gekeken naar de Mummie. Deze film ging over een eeuwen oude tombe die werd gevonden. Het was een geslaagde avond.

De afgelopen week is het hier heel erg koud geweest. Terwijl de mensen in Nederland van de zon konden genieten, zaten wij voor de kachel om ons warm te houden. Naast kou hadden Julia en ik ook geen WIFI. De WIFI heeft er voor een week uit gelegen. Dat was een heel drama aangezien we voor volgende week woensdag de verslagen moeten inleveren. En wat moest Noortje nog toevoegen, JHA bronnen! En daar heb je het internet voor nodig. De afgelopen dagen heb ik daardoor weinig aan m'n verslagen kunnen werken. Uiteindelijk deed het internet afgelopen vrijdagmiddag plotseling weer. Dat was een hele opluchting. Alle verslagen zijn nu afgerond en ingeleverd dus ik kan nu echt zeggen : IK HEB VAKANTIE!:) Gisteren heeft Danie ons weggebracht naar ons laatste appartementje in Kaapstad. Hier verblijven we met ons viertjes voor de laatste twee weekjes. Aankomende week zullen we in Kaapstad blijven en die week erop gaan we de Garden route rijden. Vanmorgen hebben we de auto opgehaald. Ik ben de hoofdboeker dus ik moet hier sowieso rijden. Het links rijden is me vandaag goed afgegaan. We hebben een fijne auto om in te rijden. Alleen we hebben een gevoelige rem waar ik nog even aan moet wennen, sorry Julia, Eva en Ilona, als jullie blauwe plekken hebben hoor ik het wel.

Nu ik dit blogje typ schijnt de zon. EINDELIJK is hij er weer! We hebben de zon de afgelopen week erg gemist. Dus ik doe nu m'n laptop dicht en ga van het zonnetje genieten. Tot de volgende blog!

X

1. Gea Snijders:
    24 juni 2017
    Hallo Noortje. Dat is snel gegaan jouw stage. Ook nog eens een super beoordeling en een fijne tijd. Nu nog even genieten van een vakantie. Wel voorzichtig!!!!
    Geniet er samen met je vriendinnen van. Hier is het vandaag gelukkig wat koeler.